Spring naar content

Wij hechten grote waarde aan de relatie met onze belanghouders. Om onze doelstellingen te bereiken hebben we elkaar nodig. Onze huurders(organisaties), de leden van de colleges van B&W en de gemeenteraadsleden van onze kerngemeenten willen we invloed bieden op onze strategische keuzes. Dit doen we in wederkerigheid, dus niet vrijblijvend. Huurdersorganisaties en gemeenten zijn volwaardige partijen bij het overleg over de te maken prestatieafspraken. Netwerkpartners zijn partijen waarmee we samenwerken. Daarmee hebben we een professionele werkrelatie die verder gaat dan een puur zakelijke klant-leveranciersverhouding.

Wat hebben we gedaan in 2023?

Huiskamer Bergse Plaat: door en voor bewoners: “Thuis zie je niemand, dit is gezellig”

De een na de ander druppelt binnen. Met stralende gezichten. Dit is een moment om naar uit te zien. ‘Goedemorgen, u krijgt zo koffie hoor!’ De huiskamer van de Bergse Plaat aan de Vogelaar 2 is nieuw, maar nu al een enorm succes. Dit voelt vertrouwd, als thuis. Vanaf het moment dat dit ontmoetingspunt de deuren opende begin november 2023.

Lees verder

Huiskamer Bergse Plaat: door en voor bewoners: “Thuis zie je niemand, dit is gezellig”

De een na de ander druppelt binnen. Met stralende gezichten. Dit is een moment om naar uit te zien. ‘Goedemorgen, u krijgt zo koffie hoor!’ De huiskamer van de Bergse Plaat aan de Vogelaar 2 is nieuw, maar nu al een enorm succes. Dit voelt vertrouwd, als thuis. Vanaf het moment dat dit ontmoetingspunt de deuren opende begin november 2023.

“Als ik thuis blijf zie ik niemand, dit is gezellig. Ik heb al aangeboden yogalessen te verzorgen”, vertelt bezoekster Eleni van Wirdum. “We doen het met elkaar, je wordt meteen ingeschakeld, we regelen alles samen”, weet Annelies Kuipers. Van bewoners, voor bewoners, door bewoners.

Dat is precies waarom Joke Grootemaat, Tom Cats en Willem Velthuijs tot dit initiatief zijn gekomen. Eventjes terug in de tijd. Aan de Ooitas kende de Bergse Plaat jarenlang een wijkcentrum. Maar dat sloot de deuren, de kinderopvang kwam ervoor in de plaats.

Grote wens
De Bergse Plaat zat zonder ontmoetingspunt. De vaste bezoekers van dat wijkcentrum zochten elkaar wel op, bijvoorbeeld in het Strandhuys. Maar ook bij elkaar thuis, in de tijd van corona. Steeds in kleine groepjes. Maar toch. Een eigen ruimte, dat bleef een grote wens. Waarvan de vervulling ver weg leek. “Tot we hoorden dat Vogelaar 2 leeg kwam”, vertelt Joke Grootemaat.

Ze informeerde bij Kees van der Velde en Ton Raaijmakers, de vaste gezichten van Stadlander op de Bergse Plaat. Want Vogelaar 2 is van de woningcorporatie. Dat leidde er uiteindelijk toe dat Joke, Tom en Willem groen licht kregen voor hun huiskameridee. “We huren van Stadlander.”

Gebiedsbeheerders van de corporaties gaan deze plek gebruiken als uitvalsbasis voor hun werk op de Bergse Plaat. Ook is het bestuur van de Stichting Plaat-Huiskamer in gesprek met zorgorganisaties over medegebruik. “Dat levert ons wat extra inkomsten op en zij zijn dichter bij de mensen die hun zorg nodig hebben.”

Complimenten
Met wat subsidies die het kersverse bestuur wist te vergaren kon de start worden gemaakt. Begin december was de officiële opening. Met als officiële gasten wethouder Joey van Aken en bestuurder Marc van der Steen van Stadlander. Die waren vol lof voor de inzet van de vrijwilligers. “Jullie hebben ontzettend veel zelf gedaan.” Vooral Joke kreeg van beiden de complimenten. “Ons past bescheidenheid”, aldus Van der Steen.

De huiskamer is een schot in de roos blijkt als we er op een willekeurige ochtend binnenwandelen. Alle stoelen zijn bezet! “Mensen hebben dit zo gemist”, weet Joke Grootemaat uit de reacties. Wat biedt de Plaat-Huiskamer de bezoeker? Allereerst een plek om elkaar te ontmoeten. Even weg van thuis. Creatief bezig zijn? Ook dat kan. Wie zijn woning wil verduurzamen vindt er de werkgroep Energie Transitie van de wijkcommissie Bergse Plaat die hier een vaste plek vindt. En als eenmaal zorgorganisaties aanhaken, kunnen bewoners hier met hun vragen en problemen terecht. “De winkeliers van het winkelcentrum zijn blij met ons. We hebben goede contacten. Zeg nou zelf: wie bestelt er anders 75 oliebollen in een keer?”

Om het belang van ontmoeten te benadrukken is de Plaat-Huiskamer tweede kerstdag gewoon open. “Kliekjesdag noemen we dat, iedereen kan meebrengen wat over is van het kerstmaal.”

Kijk voor meer informatie ook op: www.plaathuiskamer.nl

Samenwerking huurders en huurdersorganisaties

In ons werkgebied zijn vijf huurdersbelangenverenigingen actief:

  • Huurdersbelangenvereniging Bergen op Zoom
  • Huurdersbelangenvereniging Halsteren-Lepelstraat
  • Huurdersvereniging Steeds Rianter Wonen (Steenbergen)
  • Huurdersbelangenvereniging Samen Sterk (Tholen)
  • Huurdersbelangenvereniging Putte

De laatste vier zijn verenigd in een Platform van Huurdersbelangenverenigingen.

Al jaren werken we intensief samen met onze huurdersbelangenverenigingen. Ze zijn onze gesprekspartner als het gaat om onderwerpen of beleidskeuzes die voor alle huurders van belang zijn. Daarbij betrekken we hen graag zo vroeg mogelijk om hun standpunten mee te kunnen nemen in onze overwegingen. Zo creëren we draagvlak en kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. We hebben veel waardering voor de betrokkenheid en inzet van onze huurdersorganisaties.

Zowel op strategisch als op tactisch/operationeel niveau vindt regelmatig overleg plaats. In 2023 verstrekten we aan de huurdersbelangenverenigingen over verschillende onderwerpen informatie en bespraken we onderwerpen als woonruimteverdeling en de Nationale Prestatieafspraken. Ze gaven ons advies over onder andere de jaarlijkse huurverhoging, waren betrokken bij het ophalen van de thema’s voor het ondernemingsplan, en de ontwikkeling en uitvoering van een groot aantal projecten.

De huurdersverenigingen overlegden in 2023 drie keer met de huurderscommissarissen, waaronder de voorzitter van de Raad van Commissarissen over de algemene gang van zaken en een aantal specifieke aandachtspunten van de huurdersbelangenverenigingen. Ook brachten ze advies uit over de herbenoeming van een tijdelijke huurderscommissaris en de benoeming van een andere commissaris als huurderscommissaris.

Het ‘Ernaartoe-team’: ‘Wij komen uit bezorgdheid en om echt te helpen’

Als je als inwoner van een van de zes kernen van de gemeente Steenbergen in de financiële problemen komt, is het goed om te weten dat je niet alleen staat in het zoeken naar een oplossing. Op initiatief van gemeente Steenbergen is een ‘Ernaartoe-team’ opgericht. Met daarin specialisten van de gemeente zelf, van WijZijn, van Stadlander en van ISD Brabantse Wal. Zij benaderen de betreffende inwoner die problemen heeft. “Het liefst al in een vroeg stadium, want hoe eerder we er bij zijn, des te sneller is er een oplossing en wordt voorkomen dat die problemen de betreffende inwoner boven het hoofd groeien.”

Lees verder

Het ‘Ernaartoe-team’: ‘Wij komen uit bezorgdheid en om echt te helpen’

Als je als inwoner van een van de zes kernen van de gemeente Steenbergen in de financiële problemen komt, is het goed om te weten dat je niet alleen staat in het zoeken naar een oplossing. Op initiatief van gemeente Steenbergen is een ‘Ernaartoe-team’ opgericht. Met daarin specialisten van de gemeente zelf, van WijZijn, van Stadlander en van ISD Brabantse Wal. Zij benaderen de betreffende inwoner die problemen heeft. “Het liefst al in een vroeg stadium, want hoe eerder we er bij zijn, des te sneller is er een oplossing en wordt voorkomen dat die problemen de betreffende inwoner boven het hoofd groeien.”

Op verzoek van Stadlander vindt een gesprek plaats met vier leden van het uit negen specialisten bestaande team. Dat zijn Margot van Stadlander, Carmen en Hester van WijZijn en Desiree van gemeente Steenbergen. Dit viertal vertelt over het doel en het belang van het team en over wat ze ervaren. “Wanneer een inwoner in de problemen komt, is het belangrijk om te weten dat hij of zij er niet alleen voor staat. Wij kunnen hulp bieden om samen met de betrokkene naar een oplossing te zoeken.”

‘Hoe sneller er hulp komt, hoe beter’
Om hulp vragen is voor veel mensen moeilijk. “Vaak is er sprake van schaamte. Of het idee dat de betrokkene het zelf wel oplost. Het komt ook veel voor dat problemen worden weggeschoven. Dat is gevaarlijk, ze worden namelijk steeds groter en een oplossing wordt steeds lastiger. Daarom is het zo belangrijk dat er snel hulp wordt geboden. Daar zijn wij dus voor, om samen met de betrokkene naar een oplossing te zoeken. En die is er haast altijd, hoe moeilijk iets ook lijkt.”

Geen bemoeizucht, maar bezorgdheid 
Het team gaat er op af. Het liefst komen ze omdat de betrokkene zelf om hulp vraagt. Het kan ook zijn dat zorgverleners aangeven dat die hulp nodig is. Maar het is ook belangrijk dat de omgeving – bijvoorbeeld familie of buurtbewoners – aan de bel trekken. “Dat is geen bemoeizucht, maar gebeurt uit bezorgdheid. En dat is heel terecht. Vandaar ook onze oproep aan de inwoners van de gemeente Steenbergen om ons in te seinen als ze merken dat iemand in de problemen geraakt.”

Huurachterstand is een signaal 
Woningcorporatie Stadlander signaleert financiële problemen bij haar huurders wanneer er een huurachterstand optreedt. “De wet ‘Vroegsignalering huurachterstand’ verplicht ons als verhuurder om een huurachterstand te melden bij de gemeente”, vertelt Margot. Zij is consulent huurbetalingen bij Stadlander. Daarnaast is de woningcorporatie begaan met haar huurders. “Stadlander is sociaal en begaan met haar huurders. We willen dat ze plezierig en goed kunnen wonen. Wanneer een van onze huurders financieel in de problemen komt – bijvoorbeeld door het verlies van een baan, een teruggang in het inkomen door andere oorzaken – zoeken we ook graag naar een oplossing en is huis-uitzetting het laatste waar we aan denken. De hulp van het Ernaartoe-team kan dan een uitkomst zijn.”

Het Ernaartoe-team wordt gecoördineerd door Antoinette van gemeente Steenbergen. Het bestaat uit negen personen met elk hun eigen kennis en ervaring. “Wij gaan op meldingen af en willen het vertrouwen winnen van de betrokkene. Die weet vaak niet waar te beginnen en naar wie hij of zij toe kan gaan voor hulp en ondersteuning. Dat weten wij wel en we maken een verbinding met professionele zorg.

De insteek van onze huisbezoeken is oplossingsgericht. Er is geen verplichting. Belangrijk is voor ons het aan de hand kunnen nemen, iemand vooruit te helpen. Samen het probleem zien op te lossen, dat is ons doel. We zijn daarbij discreet en gehouden aan ons beroepsgeheim. Dat betekent dat de privacy gewaarborgd is en er niets ‘op straat komt te liggen’. Het Ernaartoe-team kan werkelijk helpen. Samen komen we tot een oplossing.”

Samenwerking met gemeenten

We werken intensief samen met de gemeenten in ons werkgebied. In deze samenwerking zoeken we het liefst naar bondgenootschap. Soms voor een specifieke buurt, soms voor een kern en soms voor de hele gemeente. Maar altijd vanuit het oogpunt dat we samen sterker staan. Door regionaal samen te werken, bereiken we meer dan ieder individueel. Vanzelfsprekend vanuit ieders verantwoordelijkheid. Op zowel strategisch, tactisch als uitvoerend niveau vindt veelvuldig overleg plaats.

Stadlander in Kloosterhof

De drempel is laag: in Kloosterhof aan de Huijbergseweg loop je gemakkelijk binnen. Om iets met de gemeente Woensdrecht te regelen, een boek te lenen bij de Bibliotheek West-Brabant. Maar ook Stadlander is hier aanwezig. Voor elke huurder die dat wil.

Lees verder

Stadlander in Kloosterhof

De drempel is laag: in Kloosterhof aan de Huijbergseweg loop je gemakkelijk binnen. Om iets met de gemeente Woensdrecht te regelen, een boek te lenen bij de Bibliotheek West-Brabant. Maar ook Stadlander is hier aanwezig. Voor elke huurder die dat wil.

Op een vaste moment in de week, elke dinsdag van 9.00 tot 11.30 uur. Meer bezoek is welkom. En daarom willen klantbegeleider Susanne van de Klundert en consulent huurbetaling Margot Capelle maar al te graag vertellen waarom Stadlander kiest voor Kloosterhof! “De lijnen zijn hier heel kort, want we werken samen met onder meer de gemeente Woensdrecht, met welzijnsorganisatie BWI, maar ook met WijZijn en MEE West-Brabant.” Professionals die elkaar kennen en weten wie wat doet. Elkaar over en weer tippen.

De huur te laat betaald kan zomaar een signaal zijn dat het in een huishouden niet helemaal lekker loopt. “We proberen daar heel kort op te zitten”, legt Margot uit. “Om er voor te zorgen dat het probleem niet groter wordt.”

Aanpak werkt
Als het nodig is gaat ze met Susanne op huisbezoek. Om ‘achter de voordeur’ te kijken, zoals ze dat noemen. Soms hebben mensen zoiets van: ‘waar bemoei je je mee.’ “Maar daar proberen we doorheen te prikken.” Een aanpak die werkt. In de gemeente Woensdrecht is de voorbije jaren nooit iemand uit zijn huis gemoeten vanwege betalingsproblemen, aan wie we hulp konden verlenen. Wel vanwege overlast of gebruik en/of handel in drugs. Maar dat is een ander verhaal.

“Onze wethouder Lars van der Beek vindt het belangrijk dat mensen kunnen blijven wonen waar ze wonen”, vult Conny Korstanje aan. Zij is integraal medewerker sociaal domein bij de gemeente. Bij de gezamenlijke aanpak hoort ook dat iemand maar één keer zijn verhaal hoeft te doen. En niet van het welbekende kastje naar de muur wordt gestuurd. “We praten samen met de mensen in kwestie, met daarbij de juiste vertegenwoordigers van onze organisaties aan tafel.” Meestal kan dat op heel korte termijn.

Grip op je geld
Ter plekke volgen afspraken. “We willen mensen het gevoel geven dat we ze echt willen helpen”, verduidelijkt Margot. “We halen samen alles uit de kast.” Aan tafel bij het gesprek zit ook Nick Jansen. Hij is van BWI, de welzijnsinstelling van Woensdrecht. En als zodanig onder meer coördinator van Grip op geld, praten met mensen over geld en hoe ze het besteden. Als je wel honderden euro’s per maand aan internet, telefoon en tv uitgeeft maar je houdt geen geld over voor je huur, dan kan een gesprek inzicht geven, weet hij. “We doen nooit belerend. Maar we laten bijvoorbeeld wel zien wat mensen gemiddeld aan internet, tv en telefoon uitgeven. Dat werkt.”

Steenbergen
In 2023 is de jaarschijf vastgesteld en zijn de voorbereidingen voor de nieuwe meerjarige prestatieafspraken getroffen. De gemeente heeft in 2023 los van de regio haar gemeentelijke woonzorgvisie vastgesteld. Stadlander heeft hierover een zienswijze ingediend. Inmiddels worden gesprekken gevoerd over hoe hier in de samenwerking verder invulling aan gegeven kan worden.

Daarnaast worden bestuurlijk gevoelige dossiers en projecten afzonderlijk besproken en opgepakt. In 2023 is met de gemeente, partners en huurdersbelangenvereniging intensief overlegd over de transformatieopgave in de verschillende kernen en dan met name over het realiseren van de gebiedsontwikkeling Vitale Vesting.

Pop-up spreekuren Tholen en Sint-Annaland

We hebben regelmatig pop-up spreekuren in ons werkgebied. Zo blijven we met onze huurders in contact.

Lees verder

Pop-up spreekuren Tholen en Sint-Annaland

We hebben regelmatig pop-up spreekuren in ons werkgebied. Zo blijven we met onze huurders in contact.

In Tholen en Sint-Annaland hielden we aan het eind van de zomer 2023 pop-up spreekuren. Pop-up spreekuren zijn spreekuren waarin Stadlander met samenwerkingspartners naar uw buurt komt om uw vragen te beantwoorden.

Deze spreekuren zijn erg belangrijk. Zo horen we van bewoners wat zij belangrijk vinden in hun woonomgeving. En of ze zelf goede ideeën hebben. De spreekuren waren goed bezocht, ondanks het soms wel erg warme weer.

Woensdrecht
De samenwerking en de relatie met de gemeente Woensdrecht en woningstichting Woensdrecht verloopt goed. Er wordt op structurele basis overlegd en de meerjarige prestatieafspraken zijn begin 2024 vastgesteld. Eén van de afspraken is het gezamenlijk opstellen van een wijken- en kernenvisie door beide corporaties.

 

In-Zoomen met woonconsulent Levi: “Dankzij mijn netwerk kan ik een wijkbewoner nog beter helpen”

Wie kan er beter over Zoom-In vertellen dan de professionals die samenwerken met de wijkbewoners van Gageldonk en Warande. In de serie ‘In-Zoomen’ geven zij een kijkje achter de schermen. We zijn in gesprek gegaan met Levi, woonconsulent bij Stadlander.

Lees verder

In-Zoomen met woonconsulent Levi: “Dankzij mijn netwerk kan ik een wijkbewoner nog beter helpen”

Wie kan er beter over Zoom-In vertellen dan de professionals die samenwerken met de wijkbewoners van Gageldonk en Warande. In de serie ‘In-Zoomen’ geven zij een kijkje achter de schermen. We zijn in gesprek gegaan met Levi, woonconsulent bij Stadlander.

Zoom-In is voor mij…
…samenwerken! Met de partners én met wijkbewoners. Sinds ik bij Zoom-In werk, merk ik dat de lijntjes korter zijn. Je krijgt ook meer mee van het werk van je collega’s. Daardoor kan je een wijkbewoner beter helpen. Natuurlijk gaat het nog niet altijd goed. Maar ik kan nu ook beter onderbouwen, waarom iets langer duurt of niet kan. Anderzijds biedt de samenwerking van Zoom-In ook de mogelijkheid om meer maatwerk te bieden. Daarvoor moet je buiten de kaders durven denken. Dat maakt het werken binnen Zoom-In zo interessant.

Mijn werkdag in Zoom-In…
…verschilt eigenlijk niet zoveel met mijn gewone werkdag. In mijn functie als woonconsulent ben ik altijd bezig om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren. Een koffiemoment van Zoom-In is voor mij ook een moment om de huurders te zien en te spreken. De samenwerking van Zoom-In pas ik ook in mijn gewone werk toe. Als een huurder bijvoorbeeld een betaalachterstand heeft, neem ik nu veel sneller een collega van WijZijn mee.

Een bijzonder Zoom-In moment…
…is voor mij dat je verder durft te kijken dan de eerste melding. Zo kreeg ik laatst een melding over geluidsoverlast. In plaats van alleen met het vingertje te wijzen, ben ik met een collega van SDW op bezoek geweest. Het gezin heeft veel zorg nodig, wat een deel van de overlast verklaart. Door echt te luisteren, leer je de persoon achter de overlast kennen en kan je die beter helpen.

Wat ik nog wil dat wijkbewoners van mij weten…
… is dat Zoom-In er ook voor bewoners uit de wijk Warande is. Ons wekelijks spreekuur is in De Kastanje in de wijk Gageldonk, maar we houden ook één keer per maand een koffiemoment in de Plejadenlaan. En natuurlijk nodig ik de bewoners van Warande van harte uit om straks naar het Huis van de Wijk te komen. Want dit is niet alleen een huis voor Gageldonk, maar kan ook voor mensen van Warande een plek zijn om samen te komen!

Over Zoom-In
Binnen Zoom-In bedenken wijkbewoners en organisaties binnen zorg, welzijn en wonen in Bergen op Zoom samen oplossingen, waarin mensen meer voor zichzelf en voor elkaar kunnen gaan doen. Samen werken we aan een wijk waar mensen lekkerder in hun vel zitten. Waar hun vraag centraal staat. Waar ze zich veilig voelen en waar ze zelf mee kunnen doen. Anders denken, doen en organiseren dus.

Zorg- en veiligheidshuis

In het Zorg- en Veiligheidshuis bespreken politie, justitie, zorg, de gemeente en Stadlander de aanpak van complexe problematiek. Bijvoorbeeld ernstige multi-probleemgezinnen of zorgmijders die strafbare feiten plegen, ernstige overlast veroorzaken of weigeren mee te werken aan hulpverlening, en waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Het complexe karakter van de problematiek vraagt een aanpak die de eigen mogelijkheden van de zorgverlening of het strafrecht overstijgt.

Als reguliere inzet van organisaties binnen de eigen keten niet meer werkt, kan een beroep worden gedaan op het netwerksamenwerkingsverband Zorg- en Veiligheidshuis. De ketenpartners signaleren problemen, bedenken oplossingen en voeren die samen uit. Werkprocessen worden op elkaar afgestemd, zodat ze elkaar aanvullen. Het doel van de netwerksamenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en (jeugd)criminaliteit. We zetten in op gedragsverandering, recidivevermindering en verbetering van de kwaliteit van leven van de delinquent. We gaan dadergericht, gebiedsgericht en probleemgericht te werk. Stadlander is als partner betrokken wanneer een huurder te kampen heeft met bovenbeschreven problematieken.

Ook in het Zorg- en Veiligheidshuis signaleren we dat problematiek van huurders complexer wordt. We zien de noodzaak van samenwerken en een goed netwerk. Dit is niet vanzelfsprekend, omdat partners verschillende belangen kunnen hebben. Het hebben en onderhouden van een netwerk heeft onze aandacht. We zien binnen de keten veel veranderingen in capaciteit, maar ook in nieuwe gezichten op verschillende posities.