Het afgelopen jaar was het laatste jaar van ons ‘oude’ herijkte ondernemingsplan. We hebben actief en ambitieus gewerkt aan onze doelen. Daarbij staat onze huurder steeds meer centraal: dat was en is een van onze belangrijkste ondernemingswaarden. Dat proces is nooit af, dus we luisteren en verbeteren continu. We maken dit onderdeel van onze cultuur. Het houdt ook in dat we de rollen en taken in onze organisatie steeds scherper willen en moeten stellen. Dat maakt ons resultaatgerichter.
Het gaat echter niet zonder slag of stoot. De huurder centraal stellen, betekent een focus op dienstverlening. De waardering van onze huurders daarop is weliswaar gedaald (van A naar B in de Aedes Benchmark), maar dat wil niet zeggen dat we stil zitten. Juist niet. De uitdagingen op het gebied van bemensing in ons Klanthuis en de krappe arbeidsmarkt, ook bij ketenpartners, hebben we scherp opnieuw bekeken en actie op ondernomen. We hebben er alle vertrouwen in dat we weer op een A-score terecht kunnen komen.
In ons nieuwe ondernemingsplan tot en met 2027, waar we in 2023 samen met onze belanghouders hard aan hebben gewerkt, gaat het namelijk vooral om deze kernwaarden: Samen, Dichtbij, Duurzaam, en Denken en Doen. Aan ‘samen’ en ‘dichtbij’ geven we bijvoorbeeld al een aantal jaar invulling door in te zetten op gebiedsgerichter werken. Dagelijks zijn onze gebiedsteams integraal aan het werk voor onze huurders. Niet alleen de huurder, maar ook de gemeenschappen staan daarbij centraal. Ons werkgebied telt ongeveer 65 wijken, kernen en dorpen. We halen onze legitimatie daaruit dat we dichtbij onze gemeenschappen staan. We investeren daar als organisatie in qua structuur, maar ook in cultuur.
Gebiedsontwikkelingen vergen een lange adem. Projecten duren soms langer dan 10 jaar. Gelukkig gaan we daar de komende jaren de vruchten van plukken. In 2023 hebben we maar liefst 206 nieuwbouwwoningen opgeleverd.
Voor woningzoekenden is beschikbaarheid van woningen het grootste vraagstuk. Dat gaat niet alleen over aantallen, maar ook over verschillende types woningen. We zien een oplopende wachttijd, al verschilt dat wel per werkgebied. Onze planvorming hebben we in 2023 naar een hoger niveau getild, door concrete en stevige afspraken te maken met gemeenten en belanghouders.
We hebben gezamenlijk veel tijd gestoken in de vertaling van de Nationale Prestatieafspraken naar twee woondeals: de Zeeuwse woondeal en de woondeal West-Brabant West. Deze woondeals staan als een huis: 300 renovaties per jaar en 250 nieuwbouwwoningen per jaar. In totaal gaat het in tien jaar om 3.000 renovaties en 2.500 nieuwbouwwoningen.
Het gaat echter niet alleen om beschikbaarheid van woningen, maar ook om betaalbaarheid. De inflatie en de stijgende energielasten hebben impact op de situatie van onze huurders. Dit is een zorg. Gelukkig zijn er niet meer betalingsachterstanden en ontruimingen ontstaan. Dat komt omdat we in ons incassobeleid aandacht hebben voor individuele situaties: we kijken samen met de huurder naar een oplossing op maat. Daarbij roepen we huurders op om zich te melden als er problemen zijn.
Ook wonen met zorg wordt een steeds belangrijker thema. Het aantal huurders met een zorgvraag neemt toe. Ze blijven langer thuis en dus in de wijk wonen. De komende jaren vraagt dit om duidelijke planvorming. De huisvesting van bijzondere doelgroepen op het gebied van zorg is dan ook niet voor niets een nadrukkelijke opgave in de Nationale Prestatieafspraken.
Als we kijken naar leefbaarheid en veerkracht van wijken en kernen, zien we dat deze op een aantal plekken steeds meer onder druk staat. Onze aandacht gaat dus niet alleen uit naar stenen, maar ook naar een fijne, schone, hele en veilige buurt. De maatschappij verhardt, maar we blijven gemotiveerd om onze dienstverlening hierop aan te passen en te verbeteren. We weten als organisatie op deze dynamiek steeds weer een antwoord te geven. Daar zijn we trots op!
Marc van der Steen
Bestuurder